Флагрантно кршење мера за сузбијање Цовид-19, злоупотреба јавних ресурса, одржавање скупова унутар образовних институција иако је то било забрањено, нетранспарентност када су у питању коалициони споразуми – овако је укратко изгледала предизборна кампања за други круг локалних избора који се одржавају сутра у појединим општинама на Косову, а према оцени Демократије на делу.
Из ове локалне изборне посматрачке мисије данас су на конференцији за новинаре говорили о предизборној кампањи фокусирајуц́и се на неколико димензија, укључујуц́и придржавање мера против Цовида, формат кампање, коалиције и коришц́ење јавних ресурса у сврхе кампање.
Демократија на делује је оценила да је званична петодневна кампања, коју је Централна изборна комисија одредила за други круг избора, заправо само закључак активности политичких субјеката који нису прекинули кампању од објављивања резултата за градоначелнике.
“Непосредно након првог круга избора, кампања кандидата политичких субјеката прешла је са дигиталних на традиционалне активности – укључујуц́и скупове са великим учешц́ем грађана или догађајима на јавним трговима. Иако је било и објава на друштвеним мрежама, главни облици кампање били су јавна окупљања и учешц́е у ТВ емисијама” – навели су.
“Активности кандидата у општинама, било у затвореном или на отвореном, углавном су спроведене уз флагрантно кршење свих мера против Цовид-а. Организовање скупова са вишеструко вец́им бројем учесника него што је дозвољено, неношење маски и недостатак дистанце су видљиви на готово свим организованим активностима. Недостатак систематске и рутинске контроле од стране Косовске полиције и Агенције за храну и ветерину, као и недовољне казне од ових институција – углавном у минималним вредностима – учиниле су да се такви састанци одржавају слободно широм општина, посебно последњих дана где се број учесника у активностима кретао од стотина до хиљада” – појаснили су даље.
Додају да чак ни у случајевима када је сам ЦИК пријавио организовање скупова супротно мерама на снази, није предузета релевантна правна радња, поред тога игнорисана је и чињеница да је вец́ина ових скупова била јавна или да су исти оглашавани од стране политичких субјеката и њихових кандидата.
“Такође, велики број активности је спроведен у просторијама разних школа у општинама, а у неким случајевима и унутар зграда, што представља кршење одлуке МОНТ-а по овом питању”, додају.
“Феномен злоупотребе јавних ресурса током кампање био је знатно присутнији у трци за други круг. То се манифестује кроз учешц́е чланова владиног кабинета на јавним скуповима или шетњама трговима, углавном током радног времена. Истовремено, укључивање извршне власти на централном нивоу у локално надметање кроз пружање подршке кандидатима њиховог политичког субјекта, повезујуц́и реализацију одређених пројеката са пружањем финансијске помоц́и владе, утицало је на принцип равноправног изборног процеса. Такође, део посланика, из готово свих партија, активно се укључио у активности кампање”, наводе из Демократије на делу.
Што се тиче коалиција, објашњавају да су биле изражене, али и у да неким случајевима нису формализоване, док су поједини политички субјекти и кандидати изјављивали да нец́е правити коалиције са другим политичким субјектима:
“А у случајевима када је било коалиција, нажалост, ни у овом изборном процесу, договори за коалиције нису објављивани. Тако су грађани остали необавештени о договореним програмским тачкама или подели управљачких надлежности, што представља недостатак транспарентности у односу на грађане”.
Политички програми кандидата су углавном били исти, као они који су представљени бирачима у првом кругу избора, наводе из Демократиеј на делу, додајући да су у појединим случајевима кандидати показали „сензибилитет“ за проблеме које су грађани представљали током састанака, укључивши их у своје програме:
“Вреди напоменути да је дошло до значајног побољшања у објављивању политичких програма, јер су, у скоро свим општинама које су имале другу кампању, програми јавно објављени у виду брошура – које су дистрибуиране на јавним просторима или чак у одређеним насељима – као и у електронским форматима. Међутим, иако су програми објављени, није саопштено ко ц́е бити одговоран за спровођење програма у појединим секторима. С тим у вези, нико од кандидата у другом кругу није објавио састав кабинета локалне самоуправе”.
За разлику од првог круга избора где је кампања углавном била мирна и избалансирана, случајеви заоштравања дискурса међу кандидатима су прилично изражени, посебно током телевизијских дебата, али не искључујуц́и и комуникацију на друштвеним мрежама, наводе.
ТВ емисије и дебате између кандидата биле су додатна вредност овог периода. Формат дебата са само два кандидата омогуц́ио је дубље и садржајније расправе о програмској понуди кандидата, за разлику од дебата током првог круга када је то онемогуц́ио велики број кандидата и скученост простора и недостатак времена, оцењују из Демократије на делу.
Додају да иако је дошло до побољшања у овом погледу, још увек има простора за даље напредовање, јер су у неким општинама спроведене само појединачне емисије са одговарајуц́им кандидатима.
На крају ова организација позвала је грађане са правом гласа да сутра изађу и гласају масовније.
На дан избора Демократија на делу имаће 90 посматрача, који ц́е бити пропорционално распоређени по општинама.
(Радио Контакт Плус/КоССев, 13. 11. 2021)