Покрет за одбрану Косова и Метохије

Коха: Планирано затварање 193 школе због малог броја ученика

ФОТО: Школа

Извор: Коха (Текст је изворно преведен са албанског; јучерашње издање)

Школа у селу Чалопек у Липљану има 18 ученика. Иако не испуњава законске услове за рад, остац́е отворена и у новој школској години. На Косову постоје укупно 193 одвојене матичне школе и истурена одељења које би, према анализи Министарства просвете, требало да буду затворене до 2030. Веродостојни извештаји говоре да ученици који се школују у школама са мање ученика показују лошије резултате.

Основна школа у селу Чалопек у Липљану је међу стотинама образовних институција које не испуњавају законске услове да остану отворене.

Ова институција, која је истурено одељење школе „Емин Дураку“ у селу Бандулић, има 18 ученика, а административно упутство налаже да школа да би остала отворена, мора да има најмање 60 ученика.

Раиф Садику је директор школе „Емин Дураку“ и каже да се настава одвија у комбинованим одељењима и да има потешкоц́а у настави и учењу.

„Чак и када сам био у болници, да вам кажем сада, у прац́ењу тока часа, видео сам да је то за те наставнике било изазовно и тешко и да не одговара успешном часу као што се дешава код других наставника“, рекао је он.

Бедри Бедроли је становник села и спомиње два фактора која су утицала на пражњење школе – миграције и решеност родитеља да своју децу шаљу у школе са више ученика, углавном приватне.

„Овде има веома мало становника, а неки су отишли са својим породицама, тако да је тај број веома мали… неки су ишли и у приватне школе, а број је још увек мали, разлог је сада углавном овај“, рекао је Бедроли. .

На основу извештаја Министарства просвете о матичним школама и истуреним одељењима које не испуњавају услове да остану отворене, највише добија општина Липљан.

Просветна активисткиња, Ваљмира Морина, броји последице по децу која похађају школе са мање ученика.

„У одељењу када има троје, четворо, највише седам ученика, нема конкуренције између њих. Недостају ваннаставне активности. У разговорима са многим наставницима показује се да је веома проблематично када имате мали број ученика, јер је веома тешко реализовати вец́ину наставних планова и програма које имају. Али ту је и недостатак инфраструктуре, јер и општине и влада не улажу много у те школе“, изјавила је Морина.

На Косову постоје укупно 193 одвојене матичне школе и њихова истурена одељења за која је планирано да буду затворене до 2030. године, јер имају мање од 60 ученика.

Министарство је саопштило да је прошле године затворено 8 школа, од 78 колико је било предвиђено.

Ове године поднет је само један захтев. Општина Витина затражила је затварање школе у ​​селу Дебелде.

А, у општини Липљан су истакли да је један од проблема са школама које су затворене системизација наставника који су у њима радили.

„Ми смо као општина прошле године почели са затварањем истурених школа са малим бројем и ове године, али се затварањем школе се ствара вишак, нисмо успели да наставнике који су остали (без посла) након затварања ових школа реорганизујемо“, рекао је Расим Хасани, директор образовања у општини Липљан.

На основу резултата Међународног ПИСА теста, слабије резултате су показали ученици који су пратили процес учења у одељењима са мање од 15 ученика и онима у одељењима са више од 35 ученика.

(КоССев, 04.08.2024)