Чини ми се да је на делу нови начин да се потписивање Темељног уговора са Српском православном црквом одложи, јер је познато да је текст уговора био усаглашен већ неколико пута. Убеђен сам да се са садашњом владом Црне Горе овај уговор неће потписивати, каже професор Богословског факултета у Београду Богољуб Шијаковић.
Он тако за Спутњик коментарише изјаву црногорског премијера Здравка Кривокапића да је Влада усагласила предлог Темељног уговора са Српском православном црквом са Уставом и законом, и да је о садржини тог документа упознала патријарха СПЦ Профирија од кога очекује да се изјасни.
Влада Црне Горе купује време
„Знамо да је текст уговора био усаглашен и пре око пола године, па је било речено да ће бити потписан након Васкрса, па је то онда одложено за јун, па је потом дошло до оне врло непријатне инсценације на Сабору од стране црногорског премијера и његових сарадника када је он дошао на потписивање усаглашеног уговора, а онда избегао да га потпише. И ево сада имамо неки нови предлог са којим нико није упознат“, наводи Шијаковић.
Саговорник Спутњика наводи да не зна конкретну садржину новог предлога црногорске владе, али додаје да није сигуран да су утемељене претходне изјаве премијера о томе да су два члана уговора и преамбула били проблематични и да нису били усаглашени са Уставом и законом.
„Један члан који се тиче празника је лако усагласити са законом, а став у једном другом члану који се односи на уписивање црквене имовине у катастар подразумева да се имовина уписује по позитивним законима који важе, тако да он не може бити никакво ограничење. Када је реч о преамбули, која је проблем из не знам ког разлога и могу само да претпостављам, будући да могу да претпоставим који се актери укључују у питање Темељног уговора са СПЦ, она нема правну снагу и неко правно дејство, она је свечаног тона и то је једна изјава у којој се легитимишу две стране које ступају у уговорни однос и које у свом идентититету претходе том уговорном односу. Дакле, обе стране су дужне да уваже већ постојећи идентитет и једне и друге стране, а ово кажем јер се бојим да постоји претензија да се утиче на то како ће у преамбули бити формулисан идентитет Српске православне цркве. Будући да је то правно лице, једини исправан назив јесте – Српска православна црква, јер она под неким другим називом, који би неко можда желео да ту види, не постоји“, категоричан је Шијаковић.
Непотребна мистификација уговора са СПЦ
У сваком случају, додаје наш саговорник, питање је да ли је садржај новог предлога Темељног уговора више уопште релеватан, с обзиром на то да све ово изгледа као намера да до његовог потписивања не дође у оном смислу који би потпуно поштовао идентитет и интегритет Српске православне цркве у Црној Гори.
„Суочени смо са једном чудноватом процедуром и сталном мистификацијом једног уговора који је једноставна ствар. Такви уговори су већ потписани са Римокатоличком црквом, исламском и јеврејском заједницом, а нису само са убедљиво најбројнијом Српском православном црквом. Такође, нова влада је наступила са идејом и политичким циљем да укине све облике дискриминације, па ако уговор није потписан само са СПЦ, то значи да је она дискриминисана у односу на друге. Зашто се онда та дискриминација не укине?“, пита Шијаковић.
Како каже, врло је важно и питање имовине цркава и верских заједница.
„У Црној Гори је пре петнаестак година донесен закон о реституцији по коме су из повраћаја имовине искључене цркве и верске заједнице, па је тамо речено да ће се о томе донети посебан закон. Он међутим не само да није донесен, него није ни на видику, иако црквама и верским заједницама треба вратити оно што је њихово. То је, дакле, такође акт дискриминације према црквама и верским заједницама, а на првом месту према СПЦ. Сва та питања су и даље отворена, а сада се од Темељног уговора прави нека фама и неко специјално политичко питање, а премијер ЦГ је покушао да то представи и као неко државно питање. Па обавеза државе је да на законит, праведан и једнак начин третира све, а она то не чини“, примећује Шијаковић.
Неуставан третман СПЦ у Црној Гори
Оно што је неуставно, закључује наш саговорник, јесте третман Српске православне цркве у Црној Гори, јер је верска слобода срж људске слободе, па избегавањем потписивања Темељног уговора Влада крши основно уставно начело једнакости и не поступа у складу са Уставом.
„Убеђен сам да се са садашњом владом Црне Горе Темељни уговор неће потписивати, па бих ту тему скинуо са стола јер нема више никаквог смисла натезати се око тога. Мислим да просто треба сачекати неку нову владу, одговорнију и праведнију, владу која на један прецизнији начин изражава вољу бирача и онда завршити ту једну врло обичну ствар“, сматра Богољуб Шијаковић.
Пише Сандра Черин