Република Србија
Државни преговарачки тим за Косово и Метохију
20.11.2007
Упоредни приказ случајева Хонг Конга, Оландских острва и предлога Србије за решење статуса КиМ
|
Хонг Конг |
Оландска острва |
Косово и Метохија |
Основне карактеристике случаја |
· 1997. враћен под сувереност Кине – после 155 година британске колонијалне власти · Већинско становништво – кинеско (95%) · Сино-британски споразум 1984. из ког проистиче Основни закон ХК |
· Након рата између Шведске и Русије, 1808-09. године, Русија припаја Финску и ОO · Већинско становништво –шведско (95%) · Финска постаје независна 1917. године · После 1917. године 96,2% пунолетног становништва потписало петицију за припајање Шведској · 1921. године, Лига народа одлучује да ОO остају под суверенитетом Финске уз висок степен аутономије · Тренутни уставно-правни оквир: Закон о аутономији ОO сходно члану 120 устава Финске |
· Од јуна 1999. под међународном управом УН (8 година); · Већинско становништво – албанско (81%) · Тренутни уставно-правни оквир: Резолуција 1244 СБ УН, Устав Србије и Уставни оквир привремене самоуправе; · Предлог: међународно гарантован споразум о статусу КиМ, нова резолуција СБ УН, Устав Србије и Устав КиМ; Споразум орочен на 20 година. |
Уставно-правна дефиниција територије |
· Придржавајући се националног јединства и територијалног интегритета и имајући у виду историју ХК и њену реалност, НРК је одлучила да, по поновном успостављању суверености над ХК, у складу с одредбама члана 31 Устава НРК, успостави ХК као посебну управну област. (Заједничка сино-британска декларација, члан 3.1) · Посебна управна област ХК биће непосредно под влашћу Централне народне владе НРК. Посебна управна област ХК уживаће висок степен аутономије, осим у спољним и одбрамбеним пословима за које је одговорна Централна народна влада НРК. (Заједничка сино-британска декларација, члан 3.2) · Држава може, када је потребно, успоставити посебне управне области. Системи успостављени у посебним управним областима биће прописани законом усвојеним у Свекинеском националном конгресу, у светлу специфичних услова. (Устав НРК, члан 31) · Посебна управна област ХК неодељиви је део НРК (Основни закон ХК, члан 1) |
· Признаје се сувереност Финске над ОО. (Одлука Савета Лиге народа о ОО, члан 31) · Територија Финске је недељива. Националне границе не могу бити мењане без сагласности Скупштине. (Устав Финске, одељак 4 – Територија Финске) · ОО имају самоупораву у складу с оним што је посебно наведено у Акту о аутономији ОО. (Устав Финске, одељак 120 – Посебни статус ОО) · ОО су аутономна, као што је овим прописано. (Акт о аутономији ОО, одељак 1 – Аутономија ОО) · ОО обухвата територију коју има у тренутку ступања овог Акта на снагу, као и непосредно припадајуће територијалне воде, у складу са ступањем на снагу граница територијалних вода Финске. Ако се јурисдикција и сувереност државе [Финске] буде протезала изван [садашњих] граница територијалних вода, јурисдикција и сувереност ОО такође могу бити проширени, према договору државе и ОО. (Акт о аутономији ОО, одељак 2 – Територија ОО) |
· „ … полазећи од тога да је Покрајина КиМ саставни део територије Србије, да има положај суштинске аутономије у оквиру суверене државе Србије и да из таквог положаја Покрајине Косово и Метохија следе уставне обавезе свих државних органа да заступају и штите државне интересе Србије на Косову и Метохији у свим унутрашњим и спољним политичким односима“ (Устав Србије, преамбула) · „Република Србија има АП Војводину и АП КиМ. Суштинска аутономија АП КиМ уредиће се посебним законом који се доноси по поступку предвиђеним за промену Устава.“ (Устав Србије, члан 182 став 2) · „…Поново потврђујући приврженост свих држава чланица суверенитету и територијалном интегритету СР Југославије и других држава у региону, како је наведено у Хелсиншком документу и анексу 2…“ (Резолуција 1244 СБ УН, преамбула) · „Потврђујући позивање у претходним резолуцијама на суштинску аутономију и значајну самоуправу за Косово“. (Резолуција 1244 СБ УН, преамбула) · „…успостављање привремене управе за Косово као дела међународног цивилног присуства под којим народ Косова може уживати суштинску аутономију унутар Савезне Републике Југославије…“ (Резолуција 1244 СБ УН, анекс 2, тачка 5) |
Надлежности |
· Искључива надлежност Кине: спољна политика, одбрана, законодавни надзор; · Искључива надлежност ХК: све остало
|
· Искључива надлежност Финске: спољна политика, одбрана, имиграциона политика пореска политика, законодавни надзор · Подељена надлежност: спољна трговина, кривично и радно право и здравство · Политика сарадње: цивилна заштита · Искључива надлежност ОO: домицилно држављанство, јавни ред и безбедност, успостављање додатних и општинских пореза, колективни уговори радника са ОO, просторно планирање, заштита животне средине, заштита историјске и културне баштине, образовање |
· Резервисана надлежност Србије: спољна политика, контрола граница, заштита српског верског и културног наслеђа; · Одбрана: резервисана надлежност Србије која се не примењује на КиМ; · Политике сарадње: монетарна политика, царинска политика · Искључива надлежност КиМ: све остало (буџет, економска политика, пољопривреда, медији, образовање, заштита животне средине, омладина, спорт, фискална политика, унутрашњи послови, здравство, енергетика, инфраструктура, запошљавање…) |
Подела власти |
· ХК има законодавну власт у областима искључиве надлежности, али Свекинески национални конгрес може укинути законе које донесе Законодавни савет ХК. · Кина учествује у избору шефа територије и владе (Chief Executive) · ХК има независтан, потпуно заокружен судски систем. |
· ОО имају скупштину и владу · Гувернeр ОО представља Финску, именује га председник државе у договору са председником скупштине Оландских острва. · Оландска делегација је заједничко тело Финске и ОО. Решава одређен број спорова · Скупштина ОО има законодавну власт у искључивим надлежностима · Министарство правде Финске, делегација ОО и председник Финске учествују у законодавном надзору |
· КиМ самостално бира и уређује своје институције – Србија се не меша; · КиМ има законодавну власт у областима искључиве надлежности КиМ и у другим случајевима утврђеним споразумом; Србија не може мењати или укидати законе КиМ; · КиМ има извршну власт · КиМ има независтан, потпуно заокружен судски систем надлежан за спорове у искључивој надлежности КиМ и у другим случајевима утврђеним споразумом; Прелазни период: надзор ЕУ; међународне судије. |
Учешће у установама централне власти |
· Учешће грађана ХК на општим изборима за Свекинески национални конгрес (посланици у Пекингу) |
· Учешће грађана ОО на општим изборима за финску Скупштину (посланици у Хелсинкију) |
· Учешће у извршној (МИП) и судској (посебно веће Уставног суда за случајеве уставне жалбе са КиМ) власти |
Спољна политика |
· Кина – субјект међународног права; · У областима у искључивој надлежности, ХК преговара споразуме са другим државама и МО. · ХК има самосталне међународне привредне (трговинске, финансијске и монетарне), саобраћајне, комуникационе, туристичке, културне и спортске односе. · У областима у надлежности Кине, ХК није укључен у преговоре и припрему споразума; · ХК – 33 трговинска/привредна представништва у земљама од сопственог интереса; · ХК – члан регионалних иницијатива и МО које то дозвољавају несувереним територијама; · Кина – пружа дипломатско-конзуларну заштиту свим грађанима; · Министарство спољних послова има канцеларију за везу у ХК; · Статус страних ДКП у ХК – до нивоа генералног конзулата. |
· Финска – субјект међународног права · Влада ОО може предложити преговоре о одређеном споразуму одговарајућим државним властима · Влада ОО ће бити информисана о међународном споразуму који се тиче надлежности ОО · Ако постоји посебан разлог, Влада ОО може учествовати у преговорима у финској делегацији |
· Србија – субјект међународног права; · У областима у искључивој надлежности КиМ, КиМ преговара споразуме са другим државама и МО. Припрема споразума – у консултацијама са Србијом. Србија формално потписује споразуме уз потпис КиМ. У случају позивања Србије на одговорност за неиспуњавање међународних обавеза из надлежности КиМ, КиМ је одговоно vis-a-vis Србије; · У областима у резервисаној надлежности Србије, представници КиМ укључени у преговоре и припрему споразума; Србија потписује; · КиМ – трговинска/привредна представништва у земљама од сопственог интереса; · КиМ – члан регионалних иницијатива и МО које то дозвољавају несувереним територијама; · Србија – пружа дипломатско-конзуларну заштиту свим грађанима; канцеларије за конзуларне послове КиМ у ДКП Србије; · Министарство спољних послова има канцеларију за везу на КиМ; · Статус страних ДКП у Приштини – до нивоа генералног конзулата. |
Политика одбране |
· Одбрана је у ингеренцији Кине · Кинески гарнизон у ХК |
· Одбрана је у ингеренцији Финске · ОО су демилитаризована |
· Привремено међународно војно присуство; · Демилитаризација КиМ |
Полиција |
· ХК |
· ОО |
· КиМ |
Контрола граница |
· ХК |
· Финска |
· Гранични прелази (копно и аеродроми) – полиција Србије |
Монетарна политика |
· ХК има властиту централну банку и валуту |
· Финска |
· КиМ има властиту централну банку и валуту; · Постепено усклађивање два система у складу са ЕУ захтевима. |
Царинска политика |
· ХК има властиту царину
|
· Финска |
· Хармонизација два система у складу са ЕУ стандардима · Србија – мониторинг · КиМ има своју царину. |
Заштита људских права у последњој инстанци |
· ХК |
· Финска |
· Уставни суд Србије; посебно веће за жалбе са КиМ · Ангажовање ЕУ мисије у реформи правосуђа КиМ |
Културна политика |
· ХК |
· ОО |
· Искључива надлежност КиМ, осим у обнови и заштити српског културног и верског наслеђа – Србија утврђује политику заштите и обнове и спроводи обнову; · Физичка заштита СВКН у сарадњи са међународним војним снагама и КПС. |
Европске интеграције |
|
· Однос ОО према правном систему ЕУ регулисан је посебним протоколом (Протокол о Оланду) који је део финског уговора о приступању ЕУ. Тиме, Протокол може да се мења само уз сагласност свих држава чланица ЕУ; · Парламент Оланда је донео одлуку да ОО такође треба да приступе ЕУ; · Влада ОО има право на учешће у припреми позиције Финске пре процеса одлучивања у ЕУ; · У случају непостизања заједничке позиције Финске и ОО, поред позиције Финске пред ЕУ се представља и позиција ОО. |
· КиМ наставља STM до почетка преговора о ССП када се Србија укључује по питањима из резервисане надлежности Србије; · Србија и КиМ потписују ССП за КиМ као анекс ССП за Србију; · Даљи процес интеграција КиМ (кандидатура за чланство и преговори о приступању) води се у координацији са Србијом. |
Извор: Србија.гов.рс